Prestigelös, vad fan menar dem med det?

with 34 comments

Jag har suttit och läst igenom lite annonser om jobb och då och då stöter jag på att det står prestigelös i annonsen. Egentligen vet jag vad det betyder, en person som helt enkelt inte vill ha uppmärksamhet, som inte bryr sig om att VD tar på sig hela kakan av en arbetsuppgift, ja listan kan göras lång på vad prestigelös verkligen står för. I egentlig mening dock innebär det att man inte tar åt sig äran för sitt eget arbete eller på fritiden vad man gör. Man skyller ifrån sig, saker som man egentligen uppfattar som tur fast det handlar om skicklighet intalar man sig att det är tur för att passa in i den stora massan.

Finns egentligen hur mång exempel som helst och jag skrev nyss på Wikipedia om prestigelöshet. Varför vågar man då inte stå upp för vem man är eller vad man har gjort? Ja har man ett jobb där man lyder under en härskarlysten chef är det inte så lätt och då man sitter i en position med tillika chef och är rädd för att få kicken finns det inte tid för prestige, det är chefen som ska ha prestigen och hela kakan. Att vara prestigelös är som jag skrev på Wikipedia, man jobbar och gör ett bra jobb men bryr sig inte om att någon annan snor uppmärksamheten eller tar arbetsinsatsen.

Det finns egentligen ingen som vill vara prestigelös, är man som person blyg och tillbakadragen så är det något man måste jobba på med sin personlighet men det är viktigt att påpeka att man inte är prestigelös för det. Att vara prestigelös är i princip att vara en slav, du sliter men du skiter egentligen i uppskattningen eller vad du får.

Prestigelös

Prestigelös är en person utan aktning. Med aktning menas att man är någonting, man är i centrum och kan sitt område. En person som är prestigelös vill inte ha någon egen vilja eller är inte skapt för att ha någon egen vilja, dåliga ledaregenskaper möjligen men prestige är mer än så. När man verkligen kan och är bäst på sitt område så går det inte att komma ifrån att man är prestigefull, alla människor är bra på olika områden och prestige kommer alltid in i bilden när du vill visa vad du går för.

Att du sedan spelar med och är en nickedocka åt chefen är en sak, att du på en intervju säger att du är prestigelös är en annan. Men sanningen är att prestige finns i oss alla, och är du bra på något, gör ett fint golfslag som imponerar på någon så har du prestige. Likväl om du skriver ett bra uppsatsarbete eller gör en arbetsinsats som chefen är nöjd med, då är du inte prestigelös. Prestigelös är helt enkelt att man inte tar åt sig äran för sitt eget arbete och därmed uppfattas som en förlorare.

Written by pjn1984

maj 8, 2010 den 10:26

Publicerat i Uncategorized

34 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Har inte läst bloggen tidigare men uppskattar verkligen inlägget. Tror inte det är många som känner till den egentliga betydelsen utan missbrukar ordet och använder det som en synonym till ödmjuk e.dyl.
    Tanken slog mig att leta upp svaret då jag ville veta vad som skiljde orden emellan.
    Efter din beskrivning, tillsammans med alla de andras som jag har läst, låter det mer som en eufemism för slavgöra, precis som du skrev.

    ps. prestigelös finns ej på wiki ds.

    kristoffer

    juni 2, 2010 at 22:25

    • Hej, trevligt med din kommentar. Jo administratören tog bort det från Wiki för att han inte tyckte att det passade där. Dock har jag inte hittat någon annan förklaring där heller, som har varit bättre.

      Varför skriver då inte företag ödmjuk eller dylikt, prestigelös är en helt annan sak, man kan som person vara prestigelysten och utan problem även vara ödmjuk. Jag förstår mig inte på arbetsmarknaden och hur vissa företag tänker. I Sverige är det som det är, det är den svenska jantelagen som styr det hela, har man en översittarattityd eller inte klarar av att spela med så får man stå sitt kast i arbetslivet.

      hälsningar Per

      kavalen

      juni 4, 2010 at 17:39

      • Själv är jag en person med extremt dålig självskänsla vilket gör att jag vill känna att jag är bra på det jag håller på med för att inte må dåligt och känna mig som en värdelös människa. Efter att stundtals ha mått dåligt på mitt första och hittils enda jobb så är jag noga med att försöka hitta ett jobb som passar mig [jag studerar på heltid för tillfället så jag sitter inte bara och slöar om det låter som så :)], och läser därmed annonserna ganska noga. I annonserna står det som du säger ofta att man ska vara ”prestigelös”. Det är så förbaskat tramsigt och oseriöst tycker jag. Det kan ju tolkas på så många olika sätt. Om man som arbetstagare hade makt över arbetsgivarna istället för tvärtom så skulle alla arbetsgivare med värdelösa annonser gå i konkurs eftersom ingen skulle arbeta för dom.

        Anonym

        juli 1, 2010 at 17:24

  2. Glömde skriva mitt namn i inlägget tidigare (Andreas)

    Andreas

    juli 1, 2010 at 17:26

  3. Det här var ett mycket intressant område!
    Jag är 43 år och har sedan 2005 haft ett arbete där 97% av arbetskraften består av akademiker. Jag själv har endast 2 årig gymnasiekompetens och då inom ett område som jag ej har användning av i mitt dagliga arbete. I annonsen stod det just ”prestigelös”, och jag var också väldigt ”ödmjuk” under anställnings intervjun! I detta fall tror jag att arbetsgivaren använde ordet ”presigelös” för att inte skrämma bort de som inte hade doktorerat eller en akademisk examen.

    Jag bär nästan alltid svarta kläder!

    Ibland uppstår diskusioner på fikarasterna om mäniskor som bär svarta kläder! Akademikerna (som anser sig vara pålästa)säger då att man måste vara, citat: ”extremt färgstark” som person för att uppbringa denna utstyrsel, (vilket ju är ett ”finare” sätt att tala om för mig att jag är en färgstark person!)Hur hänger då detta ihop? Prestigelös, men ödmjuk, men färgstark???? Jag håller med om att jag är den ”färgstarkaste” personen i denna akademiska värld, akademiker (som jag uppfattar det) har en viss förmåga att bortse från defakto att trots avsaknad av doktorstitel, kan man faktiskt ha erfarenheten som krävs ändå! Denna inställning gör mig tokig (eftersom jag ser vad dessa sk. ”doktorer” kan som nyanställda) och då aggerar jag som en ”icke akademiker” och skäller som en bandhund (naturligtvis med ironi) på mina kollegor. Detta är väl knapast varken ödmjukt eller speciellt prestigelöst, eftersom jag är en så ”färgstark” person?????????

    Ja vad säger man?? hoppas någon fattar något av vad jag skrivit, det kan ju krävas en hel hög av förtydliganden kanske!

    Ha det!

    Prestigelös?

    november 3, 2010 at 16:20

  4. Hej kavalen, bra inlägg.. men lite synd att du stavar fel i rubriken..

    ”vad fan menar dem med det?” <– dem ska vara de (eller dom)

    Fredde

    november 6, 2010 at 13:55

  5. Jag fundera också på vad Prestigelös menas. Det är kanske som du säger att företaget behöver en följare och inte en till chef. Jag vill oftast inte bli kallad följare men att hjälpa och stötta är bättre stjälpa och ta äran. Men det problem jag har kommit till är företag som inte vill ha en ”vi” känsla och mer en ”jag” och verkar vilja ha en prestigelös person.
    Men bästa skulle vara om man stötta varann och inte försökte ”backstab”a alla. en chef är inget utan hans medarbetare.

    Göran

    december 17, 2010 at 07:54

    • Mycket fint skrivet

      Anna

      mars 6, 2011 at 12:43

  6. BRA SKRIVET!
    Håller helt med, håller också helt med mannen som skrev om akademikerna också……..
    Fruktansvärt sanslöst… och har ni tänkt på en annan sak? De flesta som skriver prestigelös i sin annons är företag som söker säljare!. All ära åt chefen.. sälj slut på din själ innom 1 månad och få kicken för att du inte sålde upp till målen eller säg upp dig själv för du inte pallar.. säljarföretagen har hundratusentals arbetslösa attt välja böland på arbetsförmedlingens hemsida… och alla måste ta jobben.. så de e lätt å byta ut personalen varannan månad

    Anders

    januari 20, 2011 at 20:26

  7. Med prestigelöshet menas den gamla hederliga jantelagen helt enkelt?

    Stefan

    februari 26, 2011 at 01:48

    • Haha, ja jag är jävligt trött på jantelagen. Det verkar aldrig släppa i det här samhället.

      Med vänlig hälsning Per

      kavalen

      februari 27, 2011 at 10:55

  8. Men det finns tillfällen då prestigelöshet är bra, när inte en måste visa upp att man är bättre än andra. En av dem är stora katastrofer som ska lösas. När en enkel frivillig som kommer med maten är lika viktig som den som ledaren, där inget lag är bättre än den som ligger sist.
    I lagfördelningen kan det vara viktigt att veta vem som är bra på vad. Men när det verkligen gäller, när alla sammarbeten måste fungera flytande, då är prestigelöshet räddningen, där alla kan känna sig viktiga så det gör sitt bästa, där det inte handlar om vem som i slutändan hittade barnet, utan att hon hittade barnet pga att alla arbetade emot målet: att lösa problemet.
    Prestigelöshet behövs i organisationer vid själva utförandet. Men efteråt, ska allt revideras och man kan se över vem som gjorde vad, Ingen chef kan ta åt sig av din ära om du gjorde det och de många ser vem som faktiskt gjorde vad.
    Om du har svårt att arbeta i ett lag utan att behöva visa upp dig, ja, då kanske du behöver se över din egen självkänsla och varför det är så viktigt för dig att inte behöva känna dig mindre värd genom att visa upp dig

    Anna

    mars 6, 2011 at 12:41

  9. Ordet prestiglös är ett ord som börjar ändra form, men det är viktigt att i dagsläget veta vad ordet betyder i grunden innan man använder sig av det.

    JAg använder gärna ordet prestiglös i bemärkning när man sammarbetar och utför ett arbete, dv s arbetet är prestigelöst i sig, inte personerna som utför det. Och jag har själv stött på flertalet människor och organisationer som menar det i deras uttryck av ordet.

    Tror att det kan vara antingen miss i deras uttryck i ord ( de flesta som skriver jobbannonserna är inte utbildade i skriftlig kommunikation) eller att man blandar ihop vad de syftar på ( återigen förmedlarens fel) att de i själva verket menade att man kan utföra ett prestigelöst arbete i grupp, snarare än att man är en prestiglös människa

    Anna

    mars 6, 2011 at 12:49

    • Ja att arbetet är prestigelöst i sig kan jag förstå, men i många annonser står det just att man ska vara prestigelös, men även i ett prestigelöst yrke så kan man ju känna prestige. Det vore bättre att exempelvis skriva att personen ska vara ödmjuk och tillmötesgående.

      kavalen

      april 6, 2011 at 11:56

  10. Med prestigelös tänker jag mig en anda där förslag värderas utifrån vad som talar för dem och emot dem, och det inte är betydelsefullt från vem de kom.
    Ett samarbetsklimat där ”Kill your darlings” är självklart för att se till helheten.
    Jag anser prestigelöshet vara viktigt för en kreativ miljö som skapar saker av hög kvalitet.

    Det du beskriver ovan är något annat än prestigelöshet – ett ruttet samarbetsklimat där det är legio att sno cred.

    ho

    maj 11, 2011 at 14:56

  11. En prestigelös person är en som inte slåss för sina ideer bara för att de är hans/hennes, utan accepterar att vissa ideer måste falla för att de inte bidrar till/fungerar ihop med helheten.

    Men det är förstås ingen nytta med att vara prestigelös i ett ruttet samarbetsklimat där det är legio att sno cred. Då är det bättre att söka sig någon annanstans.

    ho

    maj 11, 2011 at 15:01

  12. Nerd alert här! Skit i att sitta och skriva om det där ordet och gå ut. I solen istället! LIVET LEKER!!

    fredrik

    maj 22, 2011 at 08:21

    • LoL, kul att se att du försöker trolla. Kanske bättre att rikta sig till andra sidor där folket ligger på din nivå. Som sagt kul att du försöker men du gör fel. Gör om gör rätt. Ser att det var ett tag sen du skrev ditt inlägg så jag hoppas att du har blivit bättre på att trolla.

      Anonym

      oktober 6, 2011 at 10:12

  13. Prestigelös är den person som har självdistans, och tycker att det är viktigast att målet uppnås oavsett vem som kan ta åt sig äran för detta. Prestigelöshet är tveklöst en bra egenskap i de flesta sammanhang. Det är därför den efterfrågas av arbetsgivare.

    En prestigefull person överskattar gärna sin egen intelligens och kompetens och ser det som ENORMT viktigt att få erkännande för sina insatser, även om det bara handlar om att slå på kaffebryggaren en gång per dag.

    Anonym

    juli 29, 2011 at 11:44

  14. Hey!
    Tack för förklaringen, har funderat en hel del i hur man ska ska bemöta den typen av frågeställningar både i cv och under en intervju… Känns som om jag fick en lite mer klar bild nu.

    Tack!

    Fia

    augusti 11, 2011 at 17:25

  15. Beskrivning av prestigelös från Anonym 29 juli är nyktrande och verkligen bra. Jag har förargat mig över min oförmåga att förstå begreppet inom framförallt annonserade tjänster. Jag hoppas nämligen överföra en lång arbetserfarenhet från USA där raka motsatsen förefaller gälla när man presenterar sig som arbetssökande. I den amerikanska resumén gäller det att, visserligen utan överdrift, beskriva prestationer med exempel på framgångar för att ge den eventuella arbetsgivaren en glimt av den sökandes potential. Förhoppningsvis leder den utförliga självbeskrivningen också till en fot i dörren och därefter en utförlig intervju.
    Nu brottas jag med att översätta en grundlig resumé täckande fyra decenniers akademisk och verksamhetserfarenhet med inte helt obetydliga framgångar till ett så fåordig som möjligt CV i hopp att en eventuell anställare ska kunna gissa sig till det som gömmer sig bakom vad som återstår.
    Som arbetsgivare skulle jag givetvis vara intresserad i den som har de färdigheter som tjänsten kräver men om jag nu har att välja av åtskilliga sökande som samtliga påstår sig ha samma färdighet, skulle det inte vara av intresse att veta om någon har tidigare framgång i just de mål som verksamheten strävar att nå?
    Jag håller som sagt med Anonym 29 men tycker också att ordet prestigelös används på tok fel i de flesta sammanhang då det istället gäller ödmjuk. De verkar närmelsevis illistigt bland kompetenskrav. I själva verket gäller det en ganska uppenbar egenskap som framgår genom personligt samspel vare sig i en intervju eller i korrespondens och borde inte vara något vi tjatar om i en annons.
    Att en formlös verkställare (snarare än en individ) sen skulle kunna vare prestigelös, ja det är ett helt annat ämne för en annan dag.

    barasurr

    augusti 28, 2011 at 09:27

  16. Haha. Fann ordet ”prestigelös” i en arbetsannons för en minut sedan och reagerade väl just som du. Därför jag googlade upp ordet och hittade din blogg. Mycket bra skrivet! Värt att tänka igenom.

    Simone

    december 18, 2011 at 01:41

    • Samma här. Dessutom hade jag oturen att få det som fråga på en arbetsintervju; ”Vad är din definition av prestigelös?”. Jag dog lite på insidan.

      L

      januari 11, 2012 at 17:42

  17. Hittade också denna blogg efter att ha reagerat på hur prestigelöshet lyfts fram som en dygd i platsannonser, snarare än som en garant för att den anställde aldrig kommer att vara driven att göra sitt yttersta i jakten på bästa möjliga utveckling. Jag uppfattar det också som extremt provocerande.I all välmening kan jag också konstatera att det ska stå ”vad fan menar de…” och inte ”dem” :)

    Anonym

    april 15, 2012 at 07:56

  18. Bästa förklaringen hittills var den av Anonym:

    Prestigelös är den person som har självdistans, och tycker att det är viktigast att målet uppnås oavsett vem som kan ta åt sig äran för detta. Prestigelöshet är tveklöst en bra egenskap i de flesta sammanhang. Det är därför den efterfrågas av arbetsgivare.

    En prestigefull person överskattar gärna sin egen intelligens och kompetens och ser det som ENORMT viktigt att få erkännande för sina insatser, även om det bara handlar om att slå på kaffebryggaren en gång per dag.

    Johan

    april 22, 2012 at 13:58

  19. Ordet prestiglös som det används i jobbannonser etc. är bara en urvattnad floskel. Ett ord utan någon egentlig mening men med en positiv klang.

    Anonym

    oktober 3, 2012 at 19:43

  20. Efter att ha jobbat på ett ställe där framgång för 100 personer har blockerats av tre personers prestigekamp, istället för att nå målet försöker de dölja sina misstag, förstår jag att företag söker prestigelösa personer. Prestige söker den som inte förtjänar respekt. Håller med Johan m.fl Anonym 29/7 beskriver bäst.

    Simon

    oktober 9, 2012 at 20:23

  21. Jag tycker detta inlägg är klockrent. Är trött på att folk ska vara ‘prestigelösa’ – klart som fan att man ska stå på sig, sticka ut och få cred för det man själv gör bra! Team work är en helt annan sak. Att ha prestige är att ha självförtroende och att man uppskattar sig själv och står för det man gör. Vem vill vara en del i mängden? Nej.. vi som har prestige kommer längst, så länge man är ödmjuk också, då kan man komma hur långt som helst!

    Linda

    oktober 29, 2012 at 18:22

  22. Åh vad härligt att läsa detta! Har funderat mycket på varför så många jobbannonser vill att man ska vara prestigelös, för jag har spontant uppfattat det som ett negativt ord. Men eftersom efterfrågan är så stor på sådan personal blev jag nästan övertygad att det var en bra egenskap. Tack för att du klargjorde saken och får mig att aldrig uppge det ordet på mitt CV!

    Sara Maj Larsson

    april 4, 2013 at 07:59

  23. Inlägget är bra, men beskriver innebörden av prestigelöshet helt felaktigt. Tyvärr.

    Om vi börjar med svenska akademins ordlista så beskrivs där prestigelös såhär: Adjektiv av prestige, anseende, inflytande.

    Att skriva i en platsannons att man söker en prestigelös person handlar absolut inte om att denne inte ska söka ära eller berömmelse. Alls! Den prestigelöshet som eftersöks ligger i att inte agera som om man vore förmer än någon annan, och det är inte på något sätt sammankopplat med kompetens eller att få (eller vilja ha) credit för ett väl utfört jobb! En prestigelös person söker berömmelse, framgång och karriär precis som vilken prestigefull person som helst. Skillnaden är bemötandet personen ger sin omgivning och vilken attityd denne visar upp. En människa som inte anser att hen är så mycket bättre än andra har mycket större chanser att få en bättre karriärutveckling än drygskiten bredvid.

    Ett exempel på prestigelöshet är att en prestigelös chef utan problem kavlar upp ärmarna och jobbar tillsammans med folket på golvet, på samma villkor utan att klaga eller maska.
    Samme chef med egenskapen prestigefull anser att folket på golvet är mindre värda än denne själv, och chefen är också förmer än det jobb som utförs av arbetarna. Aldrig att chefen skulle jobba där!

    Detta är prestigelöshet som alltså inget alls har att göra med kompetens eller att vara väldigt duktig på sitt jobb.

    /Lotta

    Lotta

    april 26, 2013 at 05:27

  24. Brukar inte vara inne på forum, men eftersom Prestigelös var ett av våra ledord hur man skulle agera på ett större bolag ända till det inte gick att översätta till franska kommer min kommentar. Lotta har helt rätt!!, det innebär att man aldrig kan vara för fin i sin yrkesroll för att kavla upp ärmarna och ta tag i det som behövs för stunden. Även en VD kan packa produkter eller svara på kundservice om det behövs för företaget. Självfallet är detta kortsiktigt för alla har sina arbetsuppgifter som måste fungera, men bara älskar att ha en chef som är prestigelös till sättet! Att skriva det som arbetsökande i CV är ett stort plus för alla som jobbar med t ex HR förstår detta lilla men betydelsefulla ord! Det finns dock en risk att vissa personer missförstår ordet, så det är bättre att skriva ut hur man fungerar som person.

    Lasse

    maj 9, 2013 at 16:04

  25. […] annan spännande åsikt står här, http://perjohnsson.wordpress.com/2010/05/08/prestigelos-vad-fan-menar-dem-med-det/ men för långt för att ta med här men […]


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

